top of page
Search

The History of Antisemitism

The inception of this innate hatred that exists within the non-Jew is not a recent development in society but rather something that began with the very father of the non-Jewish nations himself, Esav:


וַיָּרָץ עֵשָׂו לִקְרָאתוֹ וַיְחַבְּקֵהוּ וַיִּפֹּל עַל צַוָּארָו וַיִּשָּׁקֵהוּ וַיִּבְכּוּ“ (ספר בראשית, פרק ל"ג, פסוק ד')
And Esav ran toward him and embraced him, and he fell on his neck and kissed him, and they wept.

According to the Mesorah, there are nekudos (dots) on top of the word וַיִּשָּׁקֵהוּ.

The Medrash Sifrei (Bamidbar 69 - where it explains the reasoning behind the nekudos on various words) explains the reasoning behind these nekudos: 

"רבי שמעון בן יוחיי אומר הלכה בידוע שעשו שונא ליעקב? אלא נהפכו רחמיו באותה שעה ונשקו בכל לבו"
Normally the “halacha” is that Esav hates Yaakov; however, in this case, Esav kissed Yaakov with his whole heart.  

What does the term “הלכה" imply here?

"הלכה" כמו בלשון התלמוד גמירי פי' מקובל אנכי להיפך (נציב על הספרי שם)
The Netziv writes that the word ‘halacha’ here means that it is known as a tradition that Esav will (always) hate Yakkov.

The B’er Heytev highlights this point:

"ופשוטו הוא כפשוטו, שכך הסכימו בבית המדרש להלכה, וכן דרך הירושלמי לומר על כל דבר הלכה" (באר היטב על פירוש רש"י פ' וישלח לג ד)
The B’er Heytev explains that this is what was decided in the Beis Medrash as the halacha.

 

Some of us may view the progressive and contemporary society we live in as a new stage in world Jewry, with real antisemitism merely a thing of the past. Rav Moshe Feinstein let us know otherwise:

"צריך לידע שהשנאה לישראל מכל האומות היא גדולה גם ממלכיות שנוהגין בטובה… הלכה היא בידוע שעשו שונא ליעקב דמה שייך זה להלכה, דהוא כמו שהלכה לא משתנית כך שנאת עשו ליעקב לא משתנית דאף אלו שנוהגות באופן טוב שנאתן גדולה בעצם". (אג"מ ח"מ ח"ב סי' עז)
Rav Moshe Feinstein's opinion: Even when the government is good to the Jews, this ‘halacha’ still applies...

 

Rav Menachem Zemba—the Talmudic genius and someone who lived through the atrocities of the Nazi Germany Y”S, until his untimely death in the Warsaw ghetto uprising—did not mince his words when it came to explaining what the basis of this hatred is:

מה ענין המושג הלכה לכאן, ברם ישנם אנשים החושבים ומנסים למצוא את הנימוקים והסיבות לשנאתם של הגוים כלפי היהודים. אולם המציאות הוכיחה כי אין אף סיבה אחת נכונה, שנאה זו היא חסרת כל סיבה וכל נימוק, אלא רק הפך לבם לשנוא עמו. כאן שונאים את היהודים על שום שהם קפיטליסטים ושם על שום שהם סוציאליסטים. כאן על שום שהם זריזים ופקחים יתר על המידה ושם על שום שהם מהווים מעמסה מבלי להביא כל תועלת. כאן על שום שהם חרדים וקנאים יתר על המידה ושם על שהם מתקדמים ומפיצים דעות חילוניות. כך תמיד סותרים הנימוקים זה את זה ללא קורטוב של הגיון ושקול דעת. והנה הלא רבי שמעון דורש בכל מקום טעמא דקרא (עי' בבא מציעא קטו, א) לכך אמר רבי שמעון הלכה היא בידוע שעשו שונא ליעקב שנאתו של עשו ליעקב היא בבחי' הלכה פסוקה ללא כל טעם ונימוק". (חידושי הגרמ"ז (בני ברק תש"מ) סי' מח)
Rav Menachem Zemba explains that there are no specific reasons for the hate. In some places, they blame it on the Jews being capitalists and in others on the fact that Jews are socialists etc. This is rather a halacha without any logical reasons.
bottom of page